SEO ontwikkelingen 2017

Een voorsprong op je concurrenten nemen door je website te optimaliseren op het gebied van SEO? Met een selectie van belangrijke SEO trends in 2017 krijg je inzicht in hoe je website voor te bereiden op het komende jaar. 

SEO, search engine optimization, of zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en omschrijft alle activiteiten die ervoor zorgen dat je website hoogt scoort in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. SEO verbeteringen kunnen op verschillende manieren plaatsvinden, onder te verdelen in:

  • OnSite-factoren; de structuur van de website, inhoud en techniek.
  • Link building; het zorgen van links naar jouw website.
  • Trefwoordanalyse; het inspelen op relevante trefwoorden, het bepalen van zoekvolume en het analyseren van hoeveelheid en kwaliteit van concurrerende pagina’s voor die trefwoorden.

Een aantal basis punten waar je als website beheer zeker rekening mee houdt:

  • De belangrijkste zoekterm in de URL gebruiken.
  • De belangrijkste zoekterm in de titel gebruiken.
  • Een unieke, uitnodigende ‘meta description’ schrijven. Dit is een korte inleiding van wat er op desbetreffende pagina te zien is. Zorg dat de titel in combinatie met de meta description uniek is.
  • Zorg dat je op je contentpagina’s de belangrijkste zoektermen gebruikt in de eerste 100 woorden van je tekst
  • Gebruik je zoektermen vervolgens niet te vaak, maar wanneer het een toevoeging voor de tekst is.
  • Het lijkt voor de hand te liggen, maar een website met een correcte spelling en grammatica is erg belangrijk.
  • Zorg voor een duidelijke opbouw van je pagina met logisch gebruik van kopteksten.
  • Zorg dat de afbeeldingen op je website geoptimaliseerd zijn. Dit betekent: het juiste formaat en gecomprimeerd, wat zorgt voor een snelle website.
  • Je website moet mobielvriendelijk zijn, liever vandaag dan morgen. Weten of je website mobielvriendelijk is? Bekijk het hier.
  • Zorg dat je website snel is. Niets is zo vervelend als een website die langzaam is, zeker wanneer je af en toe geen goede verbinding hebt en toch iets wilt zoeken op de website.


Mobiel wordt nog belangrijker

Een goede mobiele gebruikerservaring wordt nog steeds belangrijker. Er is continu een toename in het aantal opgevraagde websites via een smartphone. In april 2015 kwam Google al met een belangrijke update, genaamd ‘Mobilegeddon’. Deze update heeft ervoor gezorgd dat mobielvriendelijke websites de voorkeur krijgen in de organische resultaten binnen Google, wanneer een gebruiker met zijn of haar mobiel zoekt.

Wanneer je website mobielvriendelijk is? Als je tekst goed leesbaar is, laat de bezoeker niet zoomen om teksten te laten lezen. Zorg dat de content in zijn geheel op het scherm past, zodat de bezoeker niet hoeft te scrollen. Links en buttons moeten ver genoeg uit elkaar staan, zodat er eenvoudig op een link gedrukt kan worden. En daarnaast moet de website geen gebruik maken van software die niet gebruikelijk is voor smartphones, zoals Flash.

Content waar je op gevonden wordt

Content marketing gaat samen met SEO, want goede kwaliteit content is de basis voor SEO in 2017. Content van hoge kwaliteit, met een unieke, interessante invalshoek is belangrijk. Houd daarbij in gedachten welke woorden je met je stuk content op gevonden wilt worden. Je wilt namelijk gevonden worden op het stuk content waar je aan hebt gewerkt. Het kan best lastig zijn om te bedenken wat de belangrijke woorden zijn waar je op gevonden wilt worden. Hiervoor heb je diverse hulpmiddelen als Zoekwoordplanner en Google Trends. Je hoeft niet altijd voor de meest voor de hand liggende zoekwoorden te kiezen. Misschien zit daar al heel veel concurrentie en kun je beter voor een andere invalshoek kiezen.

Voice search

Steeds meer worden zoekopdrachten uitgevoerd met de stem. Google noemt zelfs een percentage van 20% van zoekopdrachten die opgevraagd worden via mobiel. Google Now en Apple Siri zijn hier voorbeelden van. Het is een van de snelst groeiende trends op het gebied van SEO. Wat daarbij belangrijk is: de gesproken opdrachten die mensen opvragen willen erg verschillen van de getypte opdrachten. Meer hierover kun je lezen op de website van Search Engine Land.

Wil je meer informatie over SEO? Neem even contact met ons op, we vertellen je graag meer. 

Ga terug